عاق والدین حتی پس از مـــرگ


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




در جلد 71 بحارالانوار آمده که فردی نزد پیامبر صلی‏الله علیه واله وسلم آمد و گفت:«پدر و مادری دارم که با آنها رابطه خوبی دارم،ولی آنها مرا با حرف و طرز برخوردشان می‏آزارند پاسخ آنان را نمی‏دهم،ولی می خواهم آنان را ترک کنم و مدتی نزدشان نروم.» حضرت فرمود:«در این صورت خداوند تو را فراموش خواهد کرد.» مرد عرض کرد:«پس چه کنم؟» حضرت فرمود:«کسی که تو را محروم ساخت ببخشای و با کسی که با تو قطع رابطه کرد، پیوند برقرار کن و از کسی که به تو ستم کرد،در گذر.اگر چنین کنی،خداوند سبحان پشتیبان تو خواهد بود».

مجمع‏البیان هم احادیث تامل برانگیزی دارد؛ مثل این سخن از امام صادق علیه‏السلام: «کسی که به پدرو مادرش به حالت دشمنی و تنفر نگاه کند،خداوند نمازش را نمی‏پذیرد».

در اصول کافی،جلد 3 از امام باقر علیه ‏السلام بیان شده:«سه چیز است که خداوند مخالفت با آنها را رخصت نفرموده است؛رد امانت به نیکوکار و بدکردار،وفا به پیمان نسبت به نیکوکار و بدکردار،خوش‏رفتاری با پدر و مادر،نیکوکار باشند یا بدکردار».علاوه بر اینها باید همیشه شکرگذار پدر و مادر هم بود،همانطور که از خدا تشکر می‏کنیم.

خدا خودش در قرآن تشکر از آنها را هم ردیف تشکر از خودش قرار داده؛ آیه 14 سوره لقمان را که بخوانید،متوجه می ‏شوید: «ان اشکر لی و لوادیک؛ مرا و پدر و مادرت را شکر کن».

در آیه 41 سوره ابراهیم دعایی از زبان ابراهیم علیه‏ السلام نقل شده:«پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مومنان را در آن روزی که حساب برپا می‏شود،بیامرز».که این مربوط می‏شود به بعد از مرگ.یعنی دعا و یاد پدر و مادر حتی پس از مرگشان هم سفارش شده است.

امام باقر (علیه‏ السلام) هم چنین می ‏گوید:

«بنده‏ای در حال حیات پدر ومادرش به آنها نیکوکار است، ولی پس از مرگ،آنها را فراموش می‏ کند و بدهی ایشان را نمی‏ پردازد و برای آنها طلب رحمت نمی‏ کند،خداوند او را جزو عاق والدین ثبت می‏ کند،اما بنده دیگری در حال حیات،عاق والدین است ولی پس از مرگ با دعا و استغفار آنها را یاد می‏ کند،خداوند او را نیکی کننده به والدین ثبت خواهد فرمود».

اصول کافی،جلد 3.

منبع: مجله قرآنی آیه

 

 




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 671
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 28 شهريور 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com